Strengere regels voor afvaltransport ook belangrijk voor Antwerpse haven

Elk jaar wordt naar schatting zo’n 100 miljoen ton aan afval in Europa getransporteerd. Om de recyclage van afval in de Europese Unie te vergemakkelijken en ervoor te zorgen dat ons afval ook buiten de Europese Unie op een correcte en verantwoordelijke manier wordt verwerkt, stemt het Europees Parlement vandaag over nieuwe regels voor afvaltransport. “Beter omgaan met ons afval is een belangrijke uitdaging, ook voor onze Belgische havens,” zegt Europees Parlementslid Kathleen Van Brempt (Vooruit). 

Er bestaat al heel wat wetgeving om de hoeveelheid afval in de Europese Unie terug te dringen. Door de schaarse en dure grondstoffen kijken steeds meer bedrijven ook naar afval als grondstof voor hun producten. De afval die er wel nog is, moet op een juiste manier worden verwerkt. “De tijd dat afval in de natuur werd geloosd of zonder omkijken werd verscheept naar derde landen is echt voorbij,” zegt Van Brempt.

De huidige richtlijn rond afvaltransport bestaat al sinds 2006. Die regelgeving moet ervoor zorgen dat afval op een correctie manier verwerkt wordt, ook wanneer het wordt geëxporteerd naar landen buiten de Europese Unie. “Er zijn grote verschillen in hoe de huidige regels door de Europese lidstaten worden geïnterpreteerd en toegepast,” zegt Van Brempt. “Wat in de ene lidstaat wordt gecatalogeerd als ‘hooggevaarlijk afval’, valt voor een andere lidstaat onder een andere categorie. Dat belemmert het efficiënt transport en een duurzame verwerking van dat afval.”

Met deze herziening wilt Europa die verschillen verkleinen. “Door een duidelijk kader te creëren, maken we het transporteren van afval binnen de Europese Unie makkelijker, efficiënter en transparanter,” benadrukt Van Brempt. “Dat alles moet het afvalbeheer binnen de Europese Unie verbeteren.”

Bovendien komen er strengere regels voor afvaltransporten naar landen buiten de Europese Unie. In de toekomst moeten bedrijven er zich van vergewissen dat hun afval ook buiten de Europese Unie op een correcte, duurzame en mensvriendelijke manier wordt verwerkt. “Ook in landen buiten de Europese Unie moeten de milieunormen en arbeidsomstandigheden worden gerespecteerd wanneer afval vanuit Europa wordt verwerkt,” zegt Van Brempt. “Het land dat het afval verwerkt moet dezelfde milieunormen en arbeidsvoorwaarden toepassen als de Europese Unie of moet vergelijkbare standaarden hanteren.”

Plastic blijft één van de meest vervuilende vormen van afval. Daar ligt een belangrijke uitdaging voor ons land. Met bijna een half miljoen ton plastic per jaar behoort België bij de wereldtop in de export van plasticafval. Een deel van die export wordt niet gerecycleerd en komt in het milieu terecht. “Die export wordt in de nieuwe regels aan banden gelegd,” zegt Van Brempt. Binnen drie jaar komt er een verbod op de uitvoer van plastic naar niet-OESO-landen. Over vier jaar mag plastic ook niet langer naar OESO-landen worden geëxporteerd. “We moeten bedrijven blijven responsabiliseren om zo weinig mogelijk plastic te produceren en te gebruiken. Tegelijk zetten we in op betere recyclage en hergebruik.”

Tot slot moet ook de controle op de Europese afvaltransporten worden aangescherpt. Volgens de Europese Commissie gebeurt tot 30 procent van alle afvaltransporten illegaal. Ook het aantal gevallen van fraude met verplichte documenten stijgt. “De controle staat nog niet op punt, ook in onze havens,” zegt Van Brempt. “We moeten het aantal controles in heel Europa optrekken om de strijd tegen gesjoemel en illegale transporten te verstevigen.”

Vorige
Vorige

Duurzaam industrieplan van de Europese Commissie mist ambitie en actie

Volgende
Volgende

Europees Parlement pleit voor gecoördineerde uitstap uit het Energy Charter Treaty