Ook maritiem transport moet klimaatneutraal worden tegen 2050

Met de goedkeuring van haar rapport over een efficiënter en schoner maritiem transport deze week zet het Europees Parlement de lijnen uit voor de verduurzaming van de scheepvaartsector. "Ook de scheepvaart zal tegen 2050 de uitstoot van broeikasgassen tot nul moeten herleiden," zegt Europees Parlementslid Kathleen Van Brempt (Vooruit). Maritiem transport moet volgens het Parlement mee worden opgenomen in het Europese emissiehandelssysteem (ETS). "De tijd van gratis uitstoten is voorbij."

Maritiem transport is ontzettend belangrijk voor de Europese economie. Naar schatting 90% van alle goederen die worden geïmporteerd, komen Europa binnen via de zee. Maar maritieme scheepvaart is ook goed voor 2.5% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen en 4% van de totale Europese uitstoot van broeikasgassen. "Met de Europese Green Deal hebben we als Europese Unie de doelstelling gezet om tegen 2050 het eerste klimaatneutrale continent ter wereld te worden," zegt Van Brempt. "Ambitieus en haalbaar. Maar dan moet ook de transportsector, waaronder ook de maritieme scheepvaart, haar steentje bijdragen."

Nochtans nam de uitstoot van zeevaart de afgelopen jaren enkel toe. "Met dit rapport 'Naar een efficiënter en schoner zeevervoer' zet het Europees Parlement de krijtlijnen uit voor het verduurzamen van het maritiem transport," zegt Van Brempt. "Tegen 2050 moet ook het maritiem transport klimaatneutraal worden. Dat betekent dat zeeschepen geen broeikasgassen meer mogen zullen uitstoten." Om dat te bereiken wilt het Europees Parlement inzetten op de ontwikkeling van duurzame alternatieve brandstoffen. "Onze ambitie is dat schepen in de toekomst zullen worden aangedreven met (duurzame/groene) waterstof. Ook groene ammoniak zou een mogelijke alternatief kunnen zijn," zegt Van Brempt. "Vandaag is dat nog niet mogelijk, daarom willen we ook Europese middelen vrijmaken om te investeren in onderzoek en ontwikkeling van deze waterstoftechnologie."

Op het terrein wordt al enorm veel werk verzet. Maar het beleid moet ook de juiste keuzes maken en de nodige investeringszekerheid bieden om die transitie in praktijk te kunnen omzetten. Talmen heeft geen zin.

Bovendien moet de maritieme sector mee worden opgenomen in het Europese emissiehandelssysteem (ETS). "De scheepvaart valt daar vandaag nog niet onder," zegt Van Brempt. "Wat betekent dat zij eigenlijk nog steeds vrolijk gratis kunnen uitstoten. Die tijd is voorbij. Wat ons betreft moeten ook scheepvaartbedrijven vanaf 2022 gaan betalen voor de broeikasgassen die ze uitstoten."

Wie schonere scheepvaart zegt, zegt ook schonere havens. "In het rapport roept het Parlement de Europese Commissie op om werk te maken van een duidelijke roadmap richting zero-emission havens in Europa. Dat betekent niet alleen het reduceren van de uitstoot aan de wal tot 0, maar ook het ondersteunen en ontwikkelen van circulaire economie en circulaire industrie," zegt Van Brempt. "In dat opzicht wordt het uitkijken naar de Vlaamse havenstrategie, die volop in ontwikkeling is. Inzetten op circulariteit en klimaat zal daarbij enorm belangrijk zijn."

Volgens Van Brempt zijn onze havens vandaag al koplopers in die duurzame transitie. "Op het terrein wordt al enorm veel werk verzet. Maar het beleid moet ook de juiste keuzes maken en de nodige investeringszekerheid bieden om die transitie in praktijk te kunnen omzetten. Talmen heeft geen zin. Ik hoop dat de Vlaamse regering dat beseft. Het Europees Parlement is in elk geval klaar om die duurzame transitie een stevig duwtje in de rug te geven."

Vorige
Vorige

Europees Parlement pleit voor nultolerantie op alcohol in het verkeer

Volgende
Volgende

Nieuwe rij- en rusttijden in transportsector van kracht