Europa wil meer laadpalen en transparante prijzen voor elektrische wagens
Wie niet kan laden, kan ook niet elektrisch rijden. Europa wil er daarom voor zorgen dat er in de hele Europese Unie werk gemaakt wordt van voldoende, toegankelijke laadpaalinfrastructuur. Tegen 2025 zullen lidstaten er voor moeten zorgen dat er op de Europese hoofdwegen om de 60 km laadpaalinfrastructuur wordt voorzien. “Ook de prijs moet transparanter,” zegt Europees Parlementslid Kathleen Van Brempt.
Het Europees Parlement zette vandaag finaal het licht op groen voor de verordening rond infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. Daar horen ook nieuwe regels rond de beschikbaarheid van laadpaalinfrastructuur bij. Tegen 2025 moeten er op de belangrijkste verbindingswegen tussen Europese steden om de 60 km laadpalen voor elektrische wagens voorzien worden. Tegen 2027 moet dat ook op de helft van het volledige Europese wegennetwerk het geval zijn. “Je wagen opladen is vandaag zeker niet in elke Europese lidstaat een evidentie,” zegt Van Brempt. “Sommige lidstaten, zoals Nederland en Duitsland, lopen voorop. Terwijl in andere lidstaten de uitbouw van elektrische laadinfrastructuur nog op gang getrokken moet worden.”
Met deze nieuwe regels wil de Europese Unie dat proces versnellen. Volgens Van Brempt zijn er twee redenen die mensen belemmeren om de overstap naar elektrisch rijden te maken. “Een eerste is de prijs van elektrische wagens,” zegt Van Brempt. “We moeten samen met de sector op zoek naar oplossingen om meer betaalbare en kleinere elektrische wagens op de markt te brengen.” Daarnaast speelt ook het ontbreken van de nodige laadinfrastructuur een belangrijke rol. “In de toekomst moet je overal in de Europese Unie je elektrische wagen kunnen opladen. Daar zorgen we voor met deze nieuwe regels.”
Bovendien moet de toegankelijkheid van die laadpalen worden verbeterd. “De mikmak aan laadkaarten en abonnementsformules moet stoppen,” zegt Van Brempt. “In de toekomst moet je bij openbaar toegankelijke laadstations altijd kunnen betalen met je bankkaart. Die laadstations zullen ook voor elk type wagen toegankelijk moeten zijn,” zegt Van Brempt. “Er moet daarnaast ook meer transparantie komen over de prijs. Voor snelladers mag die prijs enkel gebaseerd zijn op de prijs van de geleverde elektriciteit.” Exploitanten zullen wel een gebruiksvergoeding kunnen aanrekenen om laadpaalkleven te voorkomen.
De Europese Commissie moet tegen 2027 ook werk maken van een gemeenschappelijke databank met gegevens over de beschikbaarheid van laadinfrastructuur langs het Europese wegennetwerk. “Die online databank moet het ook mogelijk maken om prijzen in de verschillende laadstations met elkaar te vergelijken en in realtime te zien waar welk soort laadinfrastructuur beschikbaar is.”
Vlaanderen is momenteel bezig aan een inhaalbeweging rond laadinfrastructuur. Tegen 2025 wil de Vlaamse regering werk maken van in totaal 35.000 laadpalen. Op grote verkeersassen moet er om de 25 km laadpaalinfrastructuur beschikbaar zijn. “Dat is een goede zaak,” zegt Van Brempt. “Al telt naast de kwantiteit ook de kwaliteit. Vlaanderen zal er op moeten toezien dat al die infrastructuur ook toegankelijk is en de prijs voor het opladen correct en transparant is.”