Ook ongeboren baby's ondervinden gevolgen van luchtvervuiling

Amper 12 weken. Zo lang duurt het voor een ongeboren baby in aanraking komt met luchtvervuiling. Dat blijkt uit een onderzoek van de UHasselt naar de gevolgen van luchtvervuiling op zwangere vrouwen, ongeboren baby's en kinderen. Ultrafijne roetdeeltjes, afkomstig van de verbanding van hout, kolen en diesel, in de omgeving van zwangere vrouwen zijn, na de geboorte, terug te vinden in de placenta van hun baby. "Het wordt hoog tijd om op Europees niveau het debat over de uitfasering van verbrandingsmotoren opnieuw op tafel te leggen," zegt Europees Parlementslid Kathleen Van Brempt.

De negatieve gevolgen van luchtvervuiling zijn al wel langer bekend. Jaarlijks sterven 400.000 mensen in Europa vroegtijdig aan de gevolgen ervan. "En ook het effect op kinderen werd door eerder onderzoek reeds aangetoond," zegt Van Brempt. "Zo verhoogt luchtvervuiling de kans op vroeggeboortes en heeft het negatieve invloed op het geboortegewicht." Dit is echter de eerste keer dat wordt vastgesteld dat ultrafijne roetdeeltjes ook terug te vinden zijn in de placenta.

Verbrandingsmotoren

"Schokkend," zegt Van Brempt. "Ik hoop dat dit een wake-up call is voor de Europese Unie om sneller en ambitieuzer werk te maken van schone lucht in de hele EU."  Nochtans gebeurde er de afgelopen jaren al heel wat rond luchtkwaliteit. "Maar nog lang niet genoeg."

Van Brempt wijst op het dossier van de uitfasering van de verbrandingsmotoren. "Onze fractie heeft er altijd voor gepleit om de productie van wagens met een verbrandingsmotor uit te faseren tegen 2035. Wat betekent dat ten laatste in 2035, maar uiteraard liefst vroeger, de laatste wagen met een verbrandingsmotor van de band rolt." De overgangsperiode wordt voorzien om de industrie de nodige tijd te geven de transitie te maken naar duurzamere alternatieven en elektrisch transport.

Het voorstel werd telkens weggestemd door de conservatieve en liberale fracties in het Europees Parlement. "Wij zullen dat op de agenda blijven zetten," zegt Van Brempt. "Als we het echt menen met de gezondheid van de Europese burgers, en in het bijzonder van onze kinderen, dan zullen we de kwaliteit van onze lucht drastisch moeten doen stijgen."