Dieselgate moet keerpunt worden in de strijd tegen vervuilende uitstoot

De Europese Commissie moet onmiddellijk een Europees onderzoek starten naar het gebruik van frauduleuze technologieën in auto’s. Dat hebben de sociaal-democraten geëist tijdens het plenaire debat over Dieselgate in Straatsburg. Auto’s moeten getest worden door een onafhankelijk Europees agentschap en volgens procedures die het echte rijgedrag testen.

“Wij kunnen geen crimineel gedrag van bedrijven dulden. Niet alleen ondermijnt dat het vertrouwen van de consument in de kwaliteit van Europese producten, het brengt vooral ernstige schade toe aan de volksgezondheid. Luchtvervuiling veroorzaakt op jaarbasis nog steeds 400.000 vroegtijdige overlijdens in de EU. Luchtverontreiniging is een sluipmoordenaar en die moeten we uitschakelen.

Tijdens het plenaire debat in Straatsburg pleitte ik dan ook voor een onafhankelijk Europees agentschap dat auto’s moet testen. We moeten er voor zorgen dat er een eind komt aan het huidige systeem waarbij autoconstructeurs nationale testagentschappen financieren en zelf kiezen waar ze welke modellen laten testen. Dat leidt tot shoppinggedrag en misbruik. Het Volswagenschandaal legt ook de gebreken bij de huidige, nationale testprocedures bloot, want zelfs als die wel volledig legaal gebeuren, weerspiegelen ze nooit de reële uitstoot, die gemiddeld 4 tot 7 keer hoger ligt. Daarom moet er nu snel een Real Driving Emissions testprocedure komen, die wagens test in reële omstandigheden en dit zonder nieuwe achterpoortjes in te bouwen. Dergelijke testprocedure moet al vanaf 2017 van kracht zijnt. Die moet er voor zorgen dat dieselwagens op onze wegen eindelijk voldoen aan de Euro 6 norm die al tien jaar geleden werd vastgelegd.

Onder het motto never let a serious crisis go to waste, moeten we bovendien van het Volkswagenschandaal gebruik maken om veel sneller over te schakelen op het elektrificeren van de Europese autovloot. In plaats van nu te investeren in ‘schone dieselwagens’, zouden de constructeurs beter haasje over springen naar het elektrische tijdperk en hun middelen beter gebruiken om een nieuwe, betaalbare elektrische ‘volkswagen’ te bouwen.

Tot slot vinden dat sociaal-democraten dat de werknemers van de frauderende autobedrijven niet de dupe mogen worden van het wangedrag van toplui die de afgelopen jaren op grote bonussen konden rekenen. De Commissie moet dus ook maatregelen nemen om er voor te zorgen dat er geen jobs verloren gaan als gevolg van de negatieve effecten van het Volkswagenschandaal op de economie.