EU maakt nieuwe wagens tegen 2020 bijna een kwart schoner en zuiniger

In Straatsburg stemde het Europees Parlement vandaag de richtlijn die de uitstoot van nieuwe wagens tegen 2020 moet beperken. Die beperking is cruciaal, omdat de transportsector verantwoordelijk is voor één vierde van alle uitstoot van broeikasgassen. Daarnaast bieden ambitieuze CO2-doelstellingen ook financiële voordelen op voor de automobilisten. De doelstellingen die vandaag gezet worden, betekenen een besparing van zo'n 500 euro per jaar voor elke automobilist.

De gemiddelde uitstoot van de volledige vloot van een autoconstructeur mag in 2020 nog maximaal 100g CO2 per kilometer bedragen. In 2015 zal dat nog 130g zijn, wat dus een vergroening en besparing van 23 procent betekent op vijf jaar tijd. Hoewel we redelijk tevreden zijn met dit resultaat, hadden de consumenten en het klimaat nog meer voordeel kunnen boeken, mocht Duitsland geen roet in het eten gegooid hebben. In juni vorig jaar was er immers al een akkoord bereikt tussen de lidstaten, de Commissie en het Europees Parlement om tegen 2020 de norm op 95g CO2/km te zetten. Maar Merkel heeft persoonlijk ingegrepen om dat te verhinderen om zo de Duitse auto-industrie uit de wind te zetten.

De Europese sociaaldemocraten hadden ook graag een doelstelling van 65g CO2/km tegen 2025 vastgelegd, maar ook dit werd afgeblokt. Jammer, want op die manier dreigen de groeilanden Europa voorbij te steken wat betreft de productie van groene wagens en dat is nefast voor onze concurrentiepositie, en voor de Europese auto-industrie.

Een veel belangrijkere voorwaarde voor een eerlijke communicatie met de consument is correcte eerlijke testprocedure. Dat is vandaag absoluut niet het geval. Auto's worden getest op circuits die absoluut niet te vergelijken zijn met de reële situatie op de baan. Bovendien gebruiken de constructeurs tot 20 verschillende trucs om hun auto's 'zuiniger' de testrit te laten doorstaan: de airco en de gps worden afgezet, spiegels worden afgebroken, roosters dichtgekleefd, motoren snoeiheet gedraaid en de weerstand wordt van de remmen en banden gehaald. Zo scoort een auto veel beter op een testparcours dan in de realiteit en ligt het eigenlijke verbruik van de auto bijna een vierde hoger dan wat de constructeurs op basis van de testen beweren. Die testen moeten op zeer korte termijn herbekeken worden, zodat consumenten een correct beeld krijgen van het verbruik en de milieu-impact van hun wagen.  

De kritieken verhinderen echter niet dat er vandaag alsnog belangrijke steppen zijn gezet. We hadden ambitieuzer kunnen zijn, maar dit compromis toont wel dat we op de goede weg zijn.