't Is langer plezant in 't stad

Toen ik een goed jaar geleden tram 6 voorstelde, kreeg ik heel wat leuke reacties op die nieuwe tram voor Antwerpen. Maar er kwam ook kritiek: 'Je geeft Antwerpen een nieuwe tram waarmee je tot aan Metropolis geraakt, maar na de laatavondfilm geraak je wel niet meer terug met de tram.' Die kritiek was heel terecht. Dus vroeg ik De Lijn een oplossing uit te dokteren.
Sinds dit weekend rijden alle trams op vrijdag en zaterdag een uur langer. De latere trams sluiten bovendien naadloos aan op het nachtnet. Zo kan je voortaan de klok rond met het openbaar vervoer op stap. Sinds de start van het vernieuwde nachtbussennet in januari 2007, namen bijna 27.000 reizigers de nachtbus. Op vrijdag en zaterdag na 22.00 uur maken 6.400 tot 10.600 reizigers gebruik van het Antwerpse tramnet. Het succes van deze bussen en trams en onderzoek door De Lijn tonen aan dat er vraag is naar uitbreiding van het laatavondvervoer. Met de latere trams zorg ik voor dit extra aanbod. Nachtelijk openbaar vervoer kan bovendien het aantal weekendongevallen verminderen. 

Twaalf tram- en twee buslijnen brengen je na een avondje stappen veilig terug naar huis. Vanuit het centrum van de stad brengen de trams je op vrijdag en zaterdag tot ongeveer 1.15 uur 's nachts naar alle uithoeken van de stad.

Tegelijk met de lancering van de laatavondtrams start een communicatiecampagne die zich richt naar het Antwerpse nachtleven. De Antwerpse horeca krijgt het bezoek van guerrilla's met flyers en affiches, flankaffiches op bussen en trams, advertenties in kranten en een spotje op ATV en in de bioscoop.

 

(Tot juni 2009 was de Vlaamse minister voor Mobiliteit, Gelijke Kansen en Sociale Economie - Kathleen Van Brempt)